Recenzije albuma “Polje široko nebo visoko” – tekstovi

Album “Polje široko, nebo visoko” Dunje Knebl, na listi je albuma koji su obilježili 2005. godinu na domaćoj sceni:

– po izboru Hrvoja Horvata (Vjesnik) nalazi se na 5. mjestu,
– po izboru Denisa Leskovara (Večernji list) nalazi se na 5. mjestu,
– po izboru Aleksandra Dragaša (Jutarnji list) nalazi se na 6. mjestu.

JUTARNJI LIST, 20.10.2005.

Premda gotovo svaki album Dunje Knebl dobiva visoke ocjene i premda o njoj u superlativima piše i ugledni Rough Guide, izostanak potpore Ministarstva kulture i tipična hrvatska snobovština koja ničice pada pred često upitnim afro-azijskim trupama (ali ne i pred domaćim zlatom) rezultirali su time da Dunja ni kod kuće, ni vani nema status primjeren njezinim vokalnim i ostalim kvalitetama.

Nakon albuma „Da sam barem guska“, s obradama napjeva iz svijeta, Dunja se ponovno vratila u sjeverozapadnu Hrvatsku te uz potporu kontrabasista Žige Goloba, čelista Stanka Kovačića, našeg jedinog lo-fi producenta Svena Pavlovića, Mojmira Novakovića i drugih obradila još jedan naramak zaboravljenih pjesama. Dunjin vokal još je kristalno čist, njezin pristup akustičnoj gitari ništa manje dojmljiv, a zanimljivo je da je zbog aranžmana i odabira ostalih instrumenata dio od 17 pjesama zazvučao poput srednjovjekovnih napjeva. Kad se sjetim da smo 90-e potrošili na guranje birtijaškog tamburaškog bofla i kad taj bofl usporedim s ljepotom Dunjinih pjesama, dođe mi da zaplačem. A, sada, čekamo uspjeh Nenada Bacha s diskovima hrvatskih klapa. U međuvremenu Dunja tiho i, nažalost, nezamjetno snima albume koje bismo trebali ponosno prezentirati svijetu.

Aleksandar Dragaš


VEČERNJI LIST, 22.10.2005.

Priloženi engleski prijevodi naslova pjesama sugeriraju neugasle namjere prodora na zapadna tržišta i u tom smislu ustrajnoj veteranki valja poželjeti sreću. Pojam folka i narodne glazbe u njezinu slučaju pulsira gotovo uzvišenim tonovima. „Tradicijske pučke pjesme“ – njih 17, uglavnom iz Međimurja ali i Hrvatskog zagorja, Gradišća, Turopolja, Primorja i Pokuplja – povezane su jednostavnim akustičnim aranžmanima i otpjevane s nostalgijom primjerenom općem baladnom ugođaju. Tekstovi variraju od ljubavnih (uglavnom s nesretnim svršetkom) do ratnih, ispunjenih naočitim junacima, kraljevima i ostalim stvarima koji Dunjinu glazbu čine čas bajkovitom, čas akademski „preciznom“ i mjestimice komornom.

Denis Leskovar

RTV Slovenija, Džuboks, 20.11.2005.
Estetska uzvišena baladna akustika

Dunja Knebl velja za svetovljanko, ki se je šele po vrnitvi v domovino začela ukvarjati z reinterpretacijo hrvaških skladb in napevov.

Iz čistega navdušenja, ljubezni in prepričanja! Zato so njene predelave samosvoje, sveže in neobremenjene, a hkrati dovolj strokovno korektne, da so opazili tako ljubtelji kot selektorji in promotorji svetovne glazbe. Za razliko od predhodnih izdaj se na svojem 7. nosilcu zvoka predstavlja v bogatejši zvočni podobi z raskošnimi aranžmaji in pestrejšo instrumentalno podlago. Nizkocenovne produkcijeske improvizacije pa album obogatjo s plemenito patino.

MUZIKA.HR, 3.11.2005.
Dunja Knebl, vitez hrvatske tradicionalne glazbe

Rijetki su umjetnici koji kao prekretnicu u vlastitom životu navode vlastitu potrebu za očuvanjem narodne baštine zemlje iz koje potječu. Jedna takva umjetnica je i Dunja Knebl, zasigurno već svima poznato ime u okvirima hrvatske etno glazbe ali i u šireim okvirima svjetske world music scene.

Kao nepopravljivi entuzijast s plemenitom misijom očuvanja hrvatske glazbene tradicije, Dunja Knebl ne prestaje se iznova inspirirati glazbenim zapisima iz starih knjiga, a kako neki od tih zapisa nikada zapravo nisu ni snimljeni, neće biti pretenciozno reći da je Dunja istovremeno i stvaraoc onoga što tako uspješno interpretira – izvorne hrvatske glazbe.

Njen novi album „Polje široko, nebo visoko“ akustični je vremeplov kroz tradicionalne pjesme, pretežno sjeverno-hrvatskih krajeva. Asketski aranžmani akustičnih gitara, udaraljki, kontrabasa potpomognuti cimbalom, čelom, slide gitarom te violinom i flautom izvrsno funkcioniraju u kombinaciji s Dunjinom vokalnom interpretacijom i njenom željom za poštivanjem izvorne estetike tradicionalnih pjesama.

A pjesama na albumu ima 17 i to mahom ljubavne tematike s manje ili više sretnim završetkom. Kuriozitet albuma je što je u razdoblju od godine dana sniman u „kućnoj radinosti“ unatoč brojnim renomiranim gostima koji su potpomogli djelomično komornom ozračju ovog viteškog ostvarenja.

Iako vrlo daleko od mojih osobnih preferencija, album je i više nego vrijedan vaše pažnje, osobito ako dijelite Dunjin entuzijazam prema očuvanju hrvatskog kulturnog naslijeđa. (G.S.)

VEČERNJI LIST, 01.10.2005.

Polje je široko, a nebo visoko
Nova kompaktna ploča s prijateljima

Dunja Knebl objavila je kompaktnu ploču na kojoj je ponovno okupila niz vrsnih glazbenika i prijatelja istražujući uglavnom kajkavsku tradicijsku baštinu. Diskretni, jednostavni aranžmani na svjetlo dana izbacili su čitav niz manje poznatih pjesama pa je CD “Polje široko, nebo visoko” još jedan hvalevrijedan pothvat samonikle kantautorice. Svaku novu ploču obogati sa sve više i više instrumentala, od cimbala do bendža pa stare pjesme dobivaju doista novo, ali atraktivno ruho. Izvrsno su ispali dvopjevi Dunje s Lidijom Dokuzović, sjajne su gradišćanske pjesme “Z večera” i “Ribari, ribari”. Premda mahom balade, najnoviji CD Dunje Knebl donosi niz protočnih vedrih pjesama.”

Denis Derk

LIDER

Hrvatska etnoscena ne može se pohvaliti prevelikim brojem kvalitetnih glazbenika ili bar ne onolikim koliki bi trebao biti s obzirom na bogatstvo tradicijske glazbe koje imamo.Dunja Knebl je uz Tamaru Obrovac i Lidiju Bajuk svakako jedna od najupornijih i najpoznatijih, kako bi se to u svijetu reklo, world music glazbenica.

Njezin rad iz godine u godinu postaje sve neupitnijim, a album “Polje široko, nebo visoko” možda je najbolje predstavlja kao vrsnu glazbenicu i potvrđuje njezin status čuvarice hrvatske glazbene baštine.

Dunja Knebl ovaj je put odlučila obogatiti zvuk pa je na suradnju pozvala velik broj odličnih glazbenika poput Žige Goloba, Stanka Kovačića, Svena Pavlovića, a na jednoj pjesmi gostuje i Mojmir Novaković. Albumom dominira violončelo, bogat je udaraljkama, a našlo se mjesta i za cimbala, flautu, lijericu i bendžo.

“Polje široko nebo visoko” album je sniman u improviziranim uvjetima glazbeničina stana, no s obzirom na to da je akustičan to mu ni najmanje nije naštetilo. Štoviše, hrvatski etno bogatiji je za još jedan odličan album.”

Ivan Korak

VIP MUSIC

Jedna od rijetkih preostalih čuvarica hrvatskog etno plamena, žena s akustičnom gitarom i slavujskim pojem, Dunja Knebl prohodila je polje široko i raširila ruke k nebu visokom, glazbenim rukotvorinama poniklim iz palete tradicijskih pučkih napjeva kontinentalne Hrvatske. Vezla je Dunja glazbene vezove, vodeći se uzorkom zapisanim notnim spisima u starim knjigama.

Pa je tražila “priče iz davnina” u presjeku od Međimurja, Zagorja, Pokuplja, Turopolja, Gradišća, ali i dvije primorske teme. Kao što i sama naglašava na ovitku CD-a, većina pjesama nastala je u prirodnom okolišu, na isti način snimana, s gomilom odgovarajućih suradnika, i samih aktivnih pripadnika hrvatske etno scene.

Rezultat je, za one koji prate njen pjev, dobro znana, iznimno atmosferična glazba, interpretirana s puno ljubavi i pažnje prema sitnom vezu pročitanih nota. Probrane pjesme čine združeni kolektiv od kojega niti jedan komadić mozaika ne strši, niti se značajno ističe. Kolektiv je bitna riječ. Nekad bila, danas se rijetko spominjala. Dunja je još uvijek njeguje.

Anđelo Jurkas

%d bloggers like this: